RETROKOGEMUS

Kuni 1990. aastateni oli Eestis, nagu ka teistes Ida-Euroopa maades, vähe ligipääsu Lääne Euroopas ja Ameerikas levinud mängudele. Selle asemel olid populaarsed Dendy konsoolid, mida ei olnud leida kusagil mujal maailmas. Dendy oli “Famiclone”: Nintendo Famicomi piraatkoopia, mida toodeti Taiwanis post-sovietlikule turule. Sellised 1980. aastatel populaarsed mängud nagu Super Mario jõudsid Eestisse alles 1990. aastatel ning teisel platformil. Levinud olid mängukompilatsioonidega kassetid ning osaliselt vene keelde tõlgitud mängud, nagu ka mitteametlikud (ning tihti katkised) pordid konsoolide vahel.

Eestis oli populaarseks mängimiskohaks “mängutoad”, mida peeti tihti elumajade keldrites, kus mõne krooni eest sai kohapeal mängimiseks rentida kassette. See kummaline skeene vormis Eesti videomängude “kollektiivse kultuurimälu” (van Dijck, 2004) ning lõi erilise viisi, kuidas videomänge siinmail kogeti (seda eriti post-sovietlikus ühiskonnas). LVLup! muuseum taaselustab seda unustatud kultuuri ning rekonstrueerib Eesti videomängude ajalugu läbi konsoolide, mängude, arhiivimaterjalide ja isiklike lugude.

Meie muuseumis saavad külastajad mängida nii 1980. aastatest pärit masinatega kui ka kaasaegsete konsoolidega. Väljapanekus on esindatud ka mõned haruldused ja huvitavad ideed minevikust (näiteks Power Glove Playstationile). Meie muuseumis saab peale mänguelamuse ka unikaalse kogemuse, justkui oleksite sõbra elutoas 20-30 aastat tagasi. Meie ruumide atmosfääri teevad tõepärasemaks originaalsed artefaktid eelnevatelt põlvkondadelt.

LOOJAD

Camille Laurelli on prantsuse intermeediakunstnik, kes elab ja töötab Tallinnas. Ta sai oma doktorikraadi Annecy Kõrgemast Kunstikoolist (2014.a.) ning magistrikraadi Grenoble’i Kõrgemast Kunstikoolist (2005.a.). Ta on kureerinud mitmeid näitusi nii Eestis, Prantsusmaal kui Tšehhi Vabariigis ning annab külalislektorina tunde Eesti Kunstiakadeemias. 2018.a. ilmus tema töö retrospektiivkataloog (MAMCO kunstimuuseumi ja Annecy Kõrgema Kunstikooli kirjastused). Laurelli on LVLup! Interaktiivse videomängude muuseumi kaasasutaja ja kunstiline direktor.

Andrejs Rusinovskis on diplomeeritud noorsootöötaja, kellel on palju Euroopa Komisjoni finantseeritud noorteprojektide kirjutamise ja läbiviimise kogemusi. Ta on loonud mitmete initsiatiivide marketingi ja
disainikontseptsioone, näiteks venekeele õpik “Davai!” eestikeelsetele koolidele. Rusinovskis on
pikaaegne videomängude ajaloo huviline ning on kirjutanud mängutööstuse kohta mitmeid artikleid. Ta
on LVLup! Interaktiivse videomängude muuseumi kaasasutaja ja tehniline direktor.

MEIE SÕBRAD